Potjie, kaarslicht & regen

28 Mar

Morgen ben ik hier alweer een maand, wat vliegt de tijd! Enerzijds voelt het als of ik hier pas een week ben en anderzijds al een paar maanden. Er gebeurt zoveel in een week, al zoveel nieuwe indrukken, nieuwe mensen, elke dag is er wel wat aan de hand. Ik weet bijna niet meer waar ik zou moeten beginnen, inspiratie kom ik niet te kort.

Het regenseizoen is echt officieel begonnen, het regent niet elke dag, maar als het regent dan komt het ook met bakken uit de hemel. Vrijwel meteen nadat het gaat regenen valt bijna altijd de stroom uit, ’s avonds zitten we dan met olielampen en kaars licht in de bar. Het zorgt wel altijd voor een leuke sfeer, want je bent aangewezen op elk ander, geen muziek en telefoons, ipads en computers verdwijnen uit zicht. Ook klanten komen dan sneller een praatje maken, zo heb ik al veel interessante mensen ontmoet, (ook toen de stroom aan was overigens). En interessante mensen, brengen bijzondere verhalen met zich mee. Zoals Tom die in Goma, Congo werkt. Goma grenst met Rwanda. Hij kwam een paar dagen relaxen, hij werkt voor een organisatie die voor schoon drinkwater zorgt. Hij woont in een compound, afgesloten met hekken en bewapende beveiliging. Hij moet om 22.00 uur binnen zijn en mag na 18.00 uur niet meer over straat lopen, dat is te gevaarlijk. En dan hebben we Nico, de man die alleen met openbaar vervoer van Noord Soedan via Ethiopië en Kenia bij ons in Oeganda kwam en verder reist richting Zuid Afrika. Dat is best een hele onderneming, zeker alleen met openbaar vervoer. Ben ik blij dat ik voorlopig op een plek zit en hier volop kan genieten.

Genieten hier, is niet moeilijk. Er gebeurd elke dag wel weer wat anders. Afgelopen twee dagen hadden we geen water omdat de waterpomp kapot was. Tja, dan moet je dat zien op te lossen en de gasten blij zien te houden. Ook hebben we laatst bezoek gehad van de Libische ambassade dat was ook bijzonder om mee te maken en best spannend. Gisteravond hadden we een Potjie wedstrijd georganiseerd. Potjie is een traditioneel Zuid Afrikaanse èèn pots maaltijd een soort stoofpot eigenlijk, maar dan boven open vuur gegaard. Zie foto’s voor een allicht helderder beeld. Tevens was er een uur lang yoga les op het dek, dus met uitzicht op de Nijl. Dat is toch wel een pracht locatie om yoga te doen. Met het rumoer van drinkende en kokende mannen op de achtergrond. Het was een feest.
We hebben de sfeer goed te pakken en organiseren over twee weken ‘the great Bujagali bake off’. Op een zondag om 16.00 zal ik mijn bakprestaties moeten laten zien en ik heb natuurlijk mijn reputatie hoog te houden! Het zal me benieuwen of dat hier ook gaat lukken. Het zal sowieso een zoektocht worden naar de juiste ingrediënten.

Buiten posters maken, mini evenementen organiseren en promoten op facebook doe ik ook nog wel ander werk. Ik start elke dag om 07.30 ’s ochtends, waar ik aan begin te wennen! Gelukkig is het erg leuk werk en nu nog rustig. Het schijnt binnenkort gekkenhuis te worden, aangezien het hoogseizoen er langzamerhand aan begint te komen. Ik regel onder andere receptie en house keeping. Elke dag leer ik weer wat meer en zo vullen de dagen zich vanzelf. Ik krijg erg veel vrijheid wat het erg leuk maakt en ruimte geeft voor eigen projecten.

Doordat ik 6 dagen per week werk, ben ik nog niet heel veel weg geweest. Af en toe naar Jinja, om boodschappen te doen. Oh ja, en niet te vergeten iets wat jullie waarschijnlijk niet zouden verwachten, maar in Jinja moet je parkeergeld betalen! Ja mensen, zelfs in Oeganda, bij lange na overigens niet zo achterlijk veel als in hardje Amsterdam, maar toch.
Mijn vrije dagen worden in ieder geval druk besteed en soms kan ik mee met een activiteit als het rustig is, vandaar mijn Quad bike avontuur, dat was een hele ervaring en ontzettend leuk. In het begin wel spannend, maar uiteindelijk ontzettend leuk. We reden door een vrij afgelegen gebied, hoewel er geen tijd was om om je heen te kijken aangezien je dan zo in een ontzettende kuil vast kon komen te zitten. Als we langs huisjes reden kwamen kinderen aan gerend om te zwaaien, naar de gekke muzungu’s (blanke). Tijdens de pauze stonden er zeker 30 kinderen om ons heen, die allemaal op de foto willen en je hand en arm vast pakken. Volledig oranje en bruin gekleurd kwam ik terug, ik zag eruit alsof ik in de modder had gelegen. Het was een bijzonder leuke ervaring en ik hoop dat ik het nog een keer zal kunnen doen.

Tevens is het heerlijk om tussen kayakers en rafters te wonen en een groot gedeelte van de dag over water te kunnen kletsen. Ik ben nu èèn keer mee geweest op een ‘makkelijk’ stuk rivier. Het was nog best intens om na een tijdje weer in een kayak te zitten, maar gelukkig ging het me niet slecht af. Het geeft toch een hele andere dimensie als je in een kayak midden op de Nijl zit. Het is zo’n brede rivier en heel erg mooi, je voelt je maar klein tussen al dat moois om je heen. Mocht je het je afvragen, nope, ik heb nog geen èèn krokodil of nijlpaard gezien! Wel al een heleboel aapjes.

Al goed, zachtjes begint het nu te regenen en ik ga eens kijken of er weer water is om te douchen. Over een uur gaan we met een stel richting trivia night en het zal me benieuwen of ik deze keer wat kennis kan toevoegen aan het team, want dat viel vorige keer reuze tegen. Gelukkig was het vorige keer erg gezellig en hoopelijk vanavond weer.

Liefs uit het zonnige & regenachtige Bujagali!

2 Responses to “Potjie, kaarslicht & regen”

  1. Carla March 28, 2014 at 8:27 am #

    Lieve Hester. Wat heerlijk dat je het zo naar je zin hebt. Leuk verhaal. Die bakwedstrijd ga je winnen. Veel plezier nog xxxx

  2. Joke March 29, 2014 at 9:44 am #

    Lieverd,

    Dat is weer een heel aardig verhaal, hoor. Het is net of ik er zit, maar goed nog even en dan wordt dat bewaarheid. Over 7 1/2 week staan we voor je neus.
    Trivia night, is dat een spelletje? Never heard of.
    Welke taart ga je bakken? veel succes in ieder geval.
    De krokodil en nijlpaard zijn in de dierentuin ook leuk om te zien!

    tot gauw, veel liefs, Mutti

Leave a Reply

