De rivier de Findhorn

13 May

The Cottage

Met een kopje thee en een knisperend haardvuur op de achtergrond zit ik aan de keukentafel in mijn nieuwe huis. Een schattig cottage in the middle of nowhere. Klaar voor een nieuw verhaal, wat zijn de afgelopen twee weken voorbij gevlogen!

Laat ik maar beginnen met het bijzondere weer. ‘s Ochtends wordt je wakker met regen en een half uur later schijnt volop de zon om een uur later weer plaats te maken voor hagel en regen. Het is erg wisselvallig, maar de zon overheerst tot nu toe gelukkig. De combi regen en zon is hier ook niet ongewoon. Een collega zei laatst; ‘Niet over de zomer praten, dadelijk jaag je hem weg’. Ik hoop dat het wel warmer blijft worden dat is wel fijn, dat ik niet heel bruin zal worden heb ik me gelukkig al bij neergelegd. De prachtige wolk partijen die over vliegen maken een hoop goed, want ze zorgen voor erg mooie foto’s.

IMG_1751

Zonsondergang

Het is heerlijk om weer op het water te zitten, dat heb ik zeker gemist! Het raften gaat gelukkig goed en mijn collega’s zijn tot nu toe allemaal erg aardig. Er wordt gestreefd naar als team beter worden en jezelf verbeteren, wat zeker stimulerend is. Er staan de komende weken ook zeker wat training dagen op de agenda. Trainingen zullen voornamelijk gevuld worden met scenario trainingen voor op de rivier! Ik hoop van harte dat ik nog niet alles vergeten ben! De rivier waar we op raften en trainen is de rivier Findhorn deze vindt zijn oorsprong in de ‘The Monadhiliath Mountains’ ook wel ‘the grey Mountain range’ genoemd. De rivier is ongeveer 112 km lang en zit vol zalm en forel en daar wordt dan ook volop op gevist. De rivier is bekend als een rivier waarvan de waterstanden heel snel kunnen stijgen. De laatste keer dat de rivier echt is overstroomd was in 1829, gelukkig enige tijd terug. De rivier verdelen we in drie gedeeltes, de upper, middle en lower. Afhangend van de waterstanden bepalen we welk gedeelte geraft wordt. De rivier barst van de geschiedenis en bijzondere verhalen over ruziënde clans. Op het lage gedeelte van de rivier vind je de canyon. Het begin van de canyon heet Randolph’s Leap (Randolph’s sprong) en is tevens het smalste punt. Dit is eigenlijk de verkeerde naam, want het was niet Randolph die sprong. In de 14e eeuw was Thomas Randolph graaf van Moray en woonde aan de ene kant van de rivier bij Darnaway. Sir Alexander Cumming en zijn zes zoons woonde aan de andere kant van de rivier. De Cummings hadden de lucratieve post als boswachter van het bos van Darnaway. Ze waren echter uit de gratie bij Randolph en zijn oom koning Robert, the Bruce, en Randolph vertelde hen om uit Darnaway weg te blijven. Alastair Cumming, de oudste zoon, verzamelde 1000 man om Randolph aan te vallen. Ze liepen in een hinderlaag en trokken zich terug naar de rivier waar Alastair en drie andere op het smalste punt van de canyon, de rivier over sprongen, terug naar hun eigen land. Het is nog steeds de vraag waarom het niet Alastair’s Leap werd genoemd, maar Randolph’s Leap. map

 

Gisteren ben ik met mijn twee huisgenootjes er even gestopt om foto’s te maken van de indrukwekkende rotspartijen van Randolph’s Leap. Vanaf het wandelpad ziet het erg toch anders uit als dat je er op af vaart. Mijn huisgenootjes zijn Jack en Barry, ze zijn best gezellig en leuk om mee samen te wonen, ik kan erg met ze lachen. Af en toe zijn ze lastig te verstaan, maar over het algemeen gaat het vrij goed. In huis hebben ze een bioscoop kamer gebouwd, waar ze met een projector op een hoeslaken films projecteren. De film avonden zijn erg gezellig en goede ontspanning na een dag op de rivier. Barry heeft een busje en is zo aardig om af en toe naar het dorpje Forres te rijden voor boodschappen. Laatst zijn we naar Findhorn Bay geweest. Dit is waar de rivier de Findhorn de zee in stroomt. We hebben daar over het strand gewandeld en de zeehonden begroet. Ik kon redelijk dichtbij komen voor foto’s, steeds stapje voor stapje om ze niet weg te jagen. Elke keer dat ik dichterbij kwam, gingen de koppen van de zeehonden weer omhoog om te kijken wat er gebeurde. Heel wat foto’s later reden we onderweg naar huis langs de Findhorn Foundation. Dit is een ‘hippie’ community die in 1962 is ontstaan. Je kan er cursussen en workshops in het spirituele volgen en er zijn verschillende winkeltjes met zelf gemaakte en biologische producten. Het was leuk om door het park te lopen, want de huizen zijn heel bijzonder en zeer verschillend gebouwd. Een tripje wat we gepland hebben is naar Aviemore, dit is een toeristisch plaatsje aan de rand van het ‘National Park The Cairngorms.’ Hier heb ik erg veel zin in, want zo zie ik nog wat van Schotland.

Het hout in de kachel is inmiddels bijna opgebrand, ik ga de keukentafel opruimen en genieten van de avond! Morgen weer een nieuwe Schotse dag!

Liefs uit Schotland

3 Responses to “De rivier de Findhorn”

  1. Joke van Groeningen May 16, 2013 at 9:58 pm #

    Wat een leuk verhaal met wat geschiedenis! Het moet een schitterend land zijn en o.a. Gitta, Mark en de kinderen en Meint en Marijke zijn er geweest.
    Dus ik kom sowieso. Je kunt ook per trein, The Royal Scotsman, een fraaie reis maken, maar dat is onbetaalbaar. Zoek het maar eens op via Google.

    Ben benieuwd naar de andere foto’s, maar die zeehonden zo dichtbij is al heel byzonder.

    veel liefs, Mutti

  2. Frans en Carla May 21, 2013 at 8:01 pm #

    Bijzonder wat je daar meemaakt Hester, wat anders dan Amsterdam.
    Het lijkt ons een prachtig, ruig land waar je wel aan moet wennen gezien de rust die daar heerst. Een met de natuur en je spiegelbeeld als gezelschap, knap hoor.
    Eerder gezegd dat je een leuke stijl van schrijven hebt, wij zijn ook benieuwd naar het volgende verhaal. Liefs Frans en Carla

  3. Rita June 4, 2013 at 4:52 pm #

    Beetje laat maar heb uiteindelijk toch nu je verhaal gelezen he he. Leuk geschreven hoor het is net of ik ook een beetje in Schotland ben!!!!. Zo te lezen heb je het behoorlijk naar je zin daar …… gelukkig. Hier is het eindelijk wat beter weer en ik denk dat jij je nu ook wel in moet smeren daar. Nou meid ik blijf je volgen en pas op jezelf dikke kus Rita,.

Leave a Reply

