Paddosoep

27 Aug

Na 16 dagen werken op het meer was ik wel toe aan een vrije dag. Zaterdag heb ik dan ook heerlijk uitslapen, ben ik met de bus naar het grotere dorp geweest om een kopje koffie te drinken met wat mensen en fatsoenlijk boodschappen doen. ‘s Avonds lekker gekookt en op de camping een biertje gedronken. Mijn telefoon begon te rinkelen en de vraag of ik ‘s avonds mee ging naar een feestje was natuurlijk een retorische vraag.

Deze keer brachten de Mayor feesten me naar het dorpje Arcalis. Dit is een heel klein dorpje hoog in de bergen. Het was spannend om de bergen in te rijden in het donker. Het uitzicht was prachtig, met een blinkende melkweg boven het hoofd en de donkere silhouetten van de bergen met flikkerende lichtjes van andere kleine bergdorpjes. Een vrij vlakke straat was omgetoverd met vlaggetjes, muziek en een kleine bar. Wat het wel bijzonder maakte was de pan met koude soep. De soep rook naar chocolade melk, maar dan de hallucinerende versie. Het was paddo soep ook wel bekend als magic mushroom soup. Wees gerust het is bij kijken en ruiken gebleven en ik heb vrolijk mijn biertje opgedronken en de mysterieuze soep gelaten voor wat het was. Het was een hele leuke avond en was weer een bijzonder feestje.

Inmiddels weer terug op de rivier en dat voelt heerlijk en het is leuk om iedereen weer te zien. De dagen op het meer waren apart en toch wel vermoeiend. Voornamelijk omdat de drukte op het meer in vlagen kwam en je dus ook veel rondhangt. Elke ochtend voordat ik naar het meer ging, liep ik naar de Yeti basis om voor Monica broodjes op te halen die Vero dan kon verkopen in de bar op het meer. Dan negen uur lang in de bloedhitte boten sjouwen en zwemvesten uitdelen om rond een uur of 19.30 toch wel moe thuis te komen. Het was saai werk, maar ook wel heel gezellig. Ik kon het heel goed vinden met Vero, die de bar runt en Ferran die de hele zomer op het meer werkt. Ik heb erg hard gelachen zeker om alle maffe mensen die ik voorbij heb zien komen. Een voorbeeld; Liggen er 4 canoe’s klaar om mee te gaan varen, waar een beetje water in zit, wordt me gevraagd hoe het water in de canoe is gekomen en of ze nat kunnen worden. Nou lijkt het mij toch vrij logisch dat als je een meer op gaat in een canoe, je inderdaad een beetje nat kan worden, water is immers nat!

Mijn Spaans is in die 16 dagen zeker verbeterd, want geen van de mensen waarmee ik werkte sprak engels dus werd ik gedwongen om Spaans te spreken. Ook met de klanten moest ik natuurlijk praten. Gewapend met een woordenboekje heb ik toch wel redelijke gesprekken kunnen voeren en ging het beetje bij beetje steeds beter. Ik heb zelfs een beetje receptiewerk kunnen doen. Bij de engels sprekende klanten werd mijn hulp ingeroepen, wel grappig dat dit 9 van de 10 keer Nederlanders waren. Die me altijd weer verrast aankeken, nadat ik ze aansprak in het Nederlands. Erg leuke gesprekjes gehad met de witte Nederlandse kampeerders op vakantie in Spanje.

Het Spaanse avontuur komt bijna tot een einde, het seizoen begint af te lopen en er is steeds minder werk. Nu ben ik aan het afwachten op de datum van een raft examen van de International Raft Federation. Dit examen wil ik erg graag doen en hoop van harte dat ik zal slagen, want het zal allicht weer nieuwe deuren openen. Buiten het examen staan er nog dingen op de agenda, voordat ik vertrek ga ik kayaken met een van de beste instructeurs van het bedrijf, zal ik voor het eerst naar een Canyon gaan en er staat nog een dag trip naar Andorra gepland. Zeker nog dingen om naar uit te kijken dus. Toch hoor ik Mokum roepen en kijk ik er zeker naar uit iedereen weer te zien!

2 Responses to “Paddosoep”

  1. carla August 28, 2012 at 11:42 am #

    Hee Hes,

    Wat heb je het leuk zo te lezen, jammer dat ook aan dit avontuur weer een eind komt!
    Ben benieuwd waar je ons hierna mee verrast!
    Wij gaan morgen 14 dagen naar Nerja in Andalusie, een eind uit de buurt helaas.
    Hier op een fikse verkoudheid na alles prima.
    Geniet er nog van en tot in Amsterdam xxxxxx

  2. Joke van Groeningen August 28, 2012 at 3:51 pm #

    Ma cherie,

    Ja, het is weer een aardig verhaaltje. Ik hoop, dat je er in zult slagen dat examen nog te doen. Ik ben benieuwd welke deuren er dan weer voor je open zullen gaan.
    Enjoy de laatste dagen.

    liefs, mama

Leave a Reply

