La noche de San Juan

25 Jun

De afgelopen dagen zijn voorbij gevlogen. Ik moet mezelf er af en toe aan herinneren dat ik hier pas 5 dagen ben, het voelt als weken. Wel op een positieve manier, gelukkig Ik vertelde dit aan een van de andere guides en die zei tegen mij: ’wacht maar, als je hier een maand woont, voelt het als twee, je bent heel moe als je weg gaat hier.’ Ik denk dat hij wel gelijk zal krijgen. Het is nu dag vijf dat ik in Llavorsi ben en ben vrij, ik kan even tot bezinning komen, want mijn god wat is er veel gebeurd in de afgelopen dagen. Ik zal proberen het zo kort mogelijk te vertellen.

Vrijdag was mijn eerste dag op de basis. De basis is waar iedereen ‘s ochtends verzameld en alle gasten naar toe komen voor hun zwemvest, helm en dergelijke. Hier ontmoette ik voor het eerst een aantal raft guides. Niet allemaal spreken ze engels en is het dus veel oefenenen in het Spaans. Iedereen is erg aardig en bijna allemaal doen ze erg hun best af en toe met me te praten. Eentje hield een heel lang verhaal in het Spaans tegen me, wat ik eruit begreep was dat zaterdag een feestdag was in Catalonië ‘De nacht van San Juan’ een groot feest in heel Catalonië met veel tradities, en dat heb ik zeker ontdekt.

Op de andere basis, waar ik gelukkig naar toe kon lopen via een schattig bergpaadje was zaterdag avond dan ook een feestje ter ere van San Juan. De andere basis ‘Yeti’ was vroeger een ander rafting bedrijf, maar is overgenomen door ROCROI, het bedrijf waar ik voor ga werken. De basis van Yeti is heel mooi en wordt nu nauwelijks gebruikt. Na een zeer vermoeiende dag op de rivier, ik had die dag zeer hard getraind en flink wat Spaans geoefend, ben ik thuis wat gaan eten om rond een uur of 21.00 naar Yeti te lopen. Er waren niet veel mensen, maar was heel gezellig. Flink Spaans geoefend en hele leuke mensen ontmoet. Tevens was er een traditioneel vuur spektakel en werd ik volgepropt met eten, terwijl ik eigenlijk al gegeten had. Ik wilde niet onbeleefd zijn en daarbij werd het eten bijna letterlijk naar binnen geschoven, iedereen at dus ik ook.

‘La noche de San Juan’ 

De viering van midzomernacht werd in vroegere tijden gelinkt aan de zomerzonnewende. De mensen geloofden dat planten op midzomer geneeskrachtige en magische krachten hebben en hiervoor plukten ze op deze nacht.

Vreugdevuren werden ontstoken om zich te beschermen tegen de duistere krachten waarvan werd geloofd dat ze vrij spel hadden vanaf het moment was aangebroken waarop het aantal uren daglicht opnieuw afnam. 

La noche de San Juan wordt groots gevierd in Barcelona en is een happening om mee te maken. Tradioneel wordt er “Coca” gegeten, cava gedronken en zijn er zoetige lekkernijen aanwezig. 

Het gaat gepaard met veel vuurwerk in de straten gedurende de hele nacht. In de stad worden er veel feesten georganiseerd. Met name het feest op de stranden van Barcelona wordt altijd druk bezocht. (bron: http://barcelona.city-complete.net/index.html/gevierde-feestdagen-in-spanje-en-catalonie-536/)

De rivier, La Noguera Pallaresa, is erg mooi, met zeer helder water en gaat als ik slinger tussen de bergen door. Het is een goede rivier om meer te leren. Het water is koud, maar daar raak je snel aan gewend. De zon schijnt de hele dag en heb alleen nog maar in korte broek en slippers rond gelopen, heerlijk dus.

Wel is het duidelijk geworden, dat de verwachtingen van de bazen erg hoog zijn. Alsof ze verwachten dat ik morgen Spaans spreek en overmorgen Catalaans. Ik doe erg mijn best, maar moest mezelf er af en toe aan herinneren dat ik hier natuurlijk pas een paar dagen ben. Je spreekt in 4 dagen gewoon geen andere taal. Daarbij komt dat ze Spaans spreken met gasten en Catalaans onder elkaar.  Ik moet bijna twee talen tegelijk leren. Hoe bedoel je lastig! Ach ja, mijn eerste focus is om raft Spaans te spreken en dan volgt social Spaans wel.

Gelukkig is iedereen heel aardig en zijn er veel bereid om me te helpen. Ook willen een aantal guides graag Engels met me praten om zo hun Engels te verbeteren. Zelf vind ik dat het in 4 dagen toch echt al de goede kant op gaat.

Ik was zeer zenuwachtig voordat ik naar Llavorsi kwam en wist niet wat ik moest verwachten. Ik had niet gedacht dat het zo goed zou gaan. Tuurlijk is er nog veel te ontdekken en ken ik iedereen nog niet goed, maar de rivier is leuk en het leven hier bevalt tot nu toe zeker.

Foto’s van Barcelona en van Llavorsi zijn staan ook nu ook online, je kan ze via mijn website vinden. Stukje naar beneden scrollen.

Volgende verhaal volgt hopelijk snel, de rest van de week zijn er elke dag rafting trips, wat betekent dat ik elke dag op de rivier zal zitten. Meer foto’s van Yeti basis en de RocRoi basis volgen snel, plus natuurlijk een nieuw verhaal!

Liefs Hes

4 Responses to “La noche de San Juan”

  1. Jorien June 25, 2012 at 5:29 pm #

    Hey lieve hes,

    wat leuk te horen dat je het zo positief ervaart! Dat Spaans lijk je niet als obstakel te zien, mega gaaf! Vind het supertof dat je dit bent gaan doen en ik hoop dat je heel veel dagen kan werken! Geniet van het heerlijke weer, xxx

  2. Joke van Groeningen June 26, 2012 at 2:53 pm #

    Ma cherie,

    Wat een schitterend uitzicht vanuit je zeer leuke appartement. Ik zie mezelf daar wel op het balkonnetje zitten, nou wie weet. Ook zag ik een foto van een hotel, klopt dat?
    Heerlijk dat het weer zo fraai is. Vandaag hebben we hier ook zowaar zon.

    tot mails, liefs Mutti

  3. carla June 26, 2012 at 7:17 pm #

    Nou, de reiskoorts druipt er vanaf. Leuk te lezen dat je zo geniet en goed bent opgevangen, maar wat die taal betreft…….in zo een korte tijd je die eigen maken, wij wensen je sterkte. Af en toe je hoofd onder water dan blijf je koel en helder denken.
    Lioefs Frans en Carla

Leave a Reply

