Nationalisme

15 Oct

Vaak als ik in het buitenland ben heb ik altijd wel wat momenten gevuld met nationalistische gevoelens. Het is niet echt heimwee, maar meer een overweldigend gevoel van trots. Trots op ons kleine, mooie landje!

Dit wordt gestimuleerd als mensen grapjes maken over Nederland, iets wat met deze groep af en toe gebeurd. Ik heb ze vandaag verteld dat ze iemand anders mogen gaan plagen en dat de minderheid pakken erg makkelijk is. Het zijn echt grapjes, maak jullie niet druk. De ministers hoeven niet gebeld te worden!

Nou moet ik wel toegeven dat ik blij ben dat er niet meer aan me gevraagd wordt of Duits de officiële taal is van Nederland. Bij de grens over gang van Canada naar de US, werd er zelfs door de douane gevraagd of de officiële taal van Nederland dan wel Engels of Nederlands was. Een andere veel voorkomende vraag is; ‘Jij komt dus uit Nederland, maar waar ligt Holland dan?’

Ik heb een aantal niet hele snuggere mensen ontmoet. Ach, zo slim als de Nederlanders ook wel Hollanders zijn er natuurlijk maar weinig ter wereld😉

Een van de jongens uit de groep ‘Lucas’ zie de beschrijving onder het kopje The WILD team, Hij haalt af en toe het bloed onder mijn nagels vandaan. Hij denkt mij meer te kunnen vertellen over Nederland dan ik. Alsof ik het verschil niet weet tussen de benaming ‘Holland’ en ‘Nederland’. Zo koppig en maar in discussie blijven gaan, erg vervelend. Niet ophouden en mij proberen te vertellen dat ik minder weet over mijn eigen land.. Daar wordt ik dus extra nationalistisch van, poeha!

Ik geniet van het Engels praten. Ik ben blij dat ik de taal zo machtig ben dat ik mij er zo thuis in voel, maar het blijft fijn dat ik kan praten, schrijven, lezen, zingen, schelden, schreeuwen in een taal die niemand van de groep verstaat. Ook al betekent het dat ik het met niemand kan delen, maar ja daarvoor hebben we Skype, facebook en natuurlijk mijn blog! Nederlands is en blijft een mooie taal. We hebben soms wat meer woorden nodig om ons uit te drukken, maar dit voegt ook waarde toe aan de taal. Zo’n ruime woord keus is toch prachtig! Je kan ook niet zonder het woord gezelligheid!

Amsterdam, mijn mooie Mokum, mag in dit stuk natuurlijk niet ontbreken. Amsterdam is een bijzondere stad en niet evenaren! Ik zou er graag mooie zinnen over willen schrijven, maar kom woorden te kort. Tja, zelfs in de Nederlandse taal gebeurd dat soms!

In het buitenland voel ik me altijd vrij vlug op mijn gemak en er zijn zeker Nederlandse dingen die ik niet mis, maar er zijn toch stiekem meer dingen die ik wel mis. Gelukkig zijn de gemissen wel te overzien, ik heb het namelijk voornamelijk over eten.

KAAS! Behalve KAAS! Kaas is hier niet te eten en mis ik verschrikkelijk. Met Nederlandse kaas is de wereld gewoon wat mooier, lekkerder, leuker, prettiger!

Volgende keer dat je je plakjes kaas van je blok afschraapt of uit de verpakking van de AH haalt, pak er eentje extra en stop deze in je mond en doe je ogen dicht, het smelt bijna op je tong, vol van smaak, geniet er van!! Lekker broodje kaas met een glas fatsoenlijke melk!  Heerlijk! Hmm…ik kan het bijna proeven!

DROP mag ik uiteraard niet vergeten! Alles is hier chocolade alles!! Ook lekker, hoor daar niet van, haha!

Natuurlijk mis ik mijn lieve familie en vrienden nog altijd het meest! Bedankt voor al jullie berichtjes tot dusver! Erg leuk en fijn om te lezen, zeker sinds ik weer een paar dagen het water niet op kan in verband met mijn enkel.

Nu maar vlug het Wilhelmus en wat meer Hazes downloaden voor de momenten gevuld met dit heerlijke gevoel van trots!

Liefs

2 Responses to “Nationalisme”

  1. mama October 15, 2011 at 9:51 pm #

    Ik ben trots op je, wat een leuk stukje taal en fijn om te lezen.
    Thunder Rock ligt in het Cherokee National Forest in Tennessee. Het Chattahoochee National Park ligt in de buurt, in het noorden van Georgia.
    Ik zal bij mijn Beemster jong belegen plakje aan je denken.
    Laat die knul maar lullen! Hij daagt je uit, dus je moet er niet op in gaan.
    Ik heb je net gesproken, dus ik weet hoe het met je enkel gaat.

    veel liefs, love you, mama

  2. elly van Os October 18, 2011 at 7:51 am #

    Hoi Hester,
    Wat kan je toch leuk schrijven. Het is onderhoudend, humoristisch en ook nog informatief. Misschien kan je wel reisboeken schrijven in de toekomst! Lekker op pad, allerlei mensen en plaatsen onmoeten/zien en dan ook nog leuke stukjes schrijven. Het is maar ‘n ideetje. Hee lullig dat nu je andere enkel aan de beurt is, maar zet ‘m op en blijf positief. Gisteren is je moeder bij mij geweest en hebben heerlijk bijgesproken en hapje zuurkool met worst gegeten.( echt hollands) Het water zal wel in je mond lopen, maar wat in het vat zit verzuurd niet. Grote knuffel van Elly en kijk uit naar het volgende nieuws

Leave a Reply

