WOW

4 Oct

Wat vliegt de tijd. Inmiddels ben ik al weer langer dan 6 weken in Canada en inmiddels in de VS aangekomen. De dagen naar de roadtrip waren pittig en lang. Daarom heb ik ook niet veel kunnen schrijven. Welliswaar een beer gezien!! Niet te vergeten, meneer black bear stak de weg over en verdween in de bosjes doen we langs dichterbij kwamen. Wel erg leuk om er eentje gezien te hebben. Gelukkig vanuit de bus.

De week van rust was vlug voorbij toen de groep terug kwam van de canoetrip. Ik kan merken dat ik wel wat gemist heb, voornamelijk met sommige grapjes. Gelukkig is het niet storend en overheersend. In die week hebben we gerafd en gekayaked. Twee dagen naar een andere rivier geweest, genaamd ‘Gatinau’ in Quebec. Vrijdag hadden we ‘Extravaganza’ dat betekende examen dag. We werden in twee groepen ingedeeld en het was geen competitie, maar je wilde niet laatste zijn, zoals de instructeur Bob het bracht. Het was ook niet echt een competitie, meer een leuke dag. We werden getest op verschillende skills, zoals zwemmen in een heftige stroomversnelling. Dit is erg moeiljk, aangezien het water je af en toe 3 a 4 sec onder water trekt en uit je zwem positie haalt. Truc is om dan rustig te blijven en door te zwemmen. Tevens moesten we ook een flip drill doen met het raft. Dus een omgeslagen raft naar toe zwemmen, bovenop klimmen en dan weer terug flippen en in klimmen. Klinkt makkelijker dan het daadwerkelijk is. Ook moesten we knopen, de sfeer was niet competitief en we hebben erg gelachen. Jammer dat het ijskoud was. Erg grappig is iets wat we tijdens ehbo hebben geleerd wat een symptoom is voor shock is ‘goosbumps’, ik kan nu toch echt niet op de nederlandse term komen. Als je het zo koud hebt dat je haartjes op je armen overeind gaan staan. De officiele term daarvoor is ‘pelo erection’ in engels. Ik was wat in de war en zei per ongeluk ‘penil erection’. Jullie snappen nu waarschijnlijk de grap.

Aankomend weekend is het Canadian thanksgiving, maar omdat we dan in de VS zijn, hebben we vrijdagavond een echt thanksgiving dinner gehad. Met turkey, vulling, cranberry saus. Iedereen was erg enthiousiast en vond het heerlijk.

De dag na de extravaganza, was pak dag. Alles pakken voor de roadtrip. Een gekke en drukke dag. Zondag ochtend zijn we om 9.00 uur vertrokken richting de states. We zijn bij Gananoque de grens over gegaan. Ik zat in het busje en niet in de grote bus. Dankzij mij moest iedereen het busje uit en moesten we naar binnen, omdat ik 6 dollar moest betalen om de VS in te mogen. Gelukkig was de man redelijk aardig. Na de grens was het nog een uurtje en toen kwamen we aan in Watertown, daar hebben we toen twee uur gepaddled (kayaking). Het was een kleine rapid, met een paar golven, waar dan met kayak op gesurfd wordt. Ik ben nog niet zover, het niet heel makkelijk.

Vervolgens vlug naar de camping om daar de keuken te bouwen en de tenten op te zetten. Het gaat allemaal met een rotvaart, we werken allemaal op een schema. Het afwassen is wel leuk om te weten, heeft een heel systeem, namelijk 4 bakken. 1e bak met koud rivierwater om in af te spoelen, 2e bak met warm water en afwasmiddel, 3e bak met rivierwater en bleek, 4e bak met drinkwater met bleek. Het afwaswater wordt behandelt als of het uit een kerncentrale komt. Bij het weg gooien of verspreiden, wordt de eerste en tweede bak door een zeef gehaald om de voedselresten te verwijderen. Dit is natuurlijk ook wel belangrijk, aangezien we geen dieren willen aantrekken. Ik hoef geen beren die broodjes komen smeren in de campeer keuken. De kans op beren is nu overigens aanzienlijk verminderd, aangezien we in gebieden komen waar veel meer mensen wonen. Niet zo ‘in the middle of nowhere’. Nu we door de VS rijden, zien we ook wat meer huizen en dorpjes. Het is wel leuk, veel huizen zijn al versierd voor halloween.

Vanochtend zijn we eerst nog 2 uur gaan kayaken, ik had mijn dag niet echt helaas. Om 13.00 uur zijn we gaan rijden. Van Watertown in New York State naar Ohiopyle in het puntje van Pennsylvania. Op het moment rij ik door Pennsylvania, we hebben net gegeten in een typisch amerikaanse diner (denk aan Grease). Hopelijk komen we rond middernacht a 01.00 uur aan in Ohiopyle. Daar gaan we twee dagen de Youghiogheny rivier paddelen. Succes met proberen die rivier naam uit de spreken, ik had in eerste instantie ook geen idee!  Ik kan het nu niet voor doen, haha.

Het schema, hoe doen we het toch, eten koken, bus inladen etc. Je kan denken dat iedereen gewoon wat doet, maar nee er zit een zeer doorgedacht schema en constructie achter alles. Hier twee dagen uit het schema.

Datum Activiteit Leider Vervoer Laden en lossen Eten Assistent leider
6 okt Paddle morning, drive to Summersville Whitney BrianLucas

Mitch

KiraAllison

Anthony

JennTy

Adam

Hester
7 okt Raft entire Gauley river Hester WhitneyBrian

Lucas

MitchKira

Allison

AnthonyJenn

Ty

Adam

Elke dag verschuif je een plek naar rechs of eerst een plekje naar beneden tot je bij het einde van de kolom komt. Voor de vervoer, laden en lossen en eten groep is de gene die schuingedrukt is de leider. De leider voor de groep stuurt weer zijn groepje aan.

Leider, betekend dat jij het dag schema van de instructeurs krijgt en dat moet doorgeven aan de andere studenten en verantwoordelijk bent voor de dag en iedereen soort van moet aansturen.

Vervoer, betekend je de bus en het busje moet controleren. ‘s Ochtends voordat er gereden wordt en bij elke tankbeurt en bij aankomst op locatie worden de vloeistoffen zoals olie etc gecontroleerd, de motor (kijken of het normaal uit ziet), de lichten van de aanhanger en bij de bus de vering. Er is een afvinklijst voor wat je allemaal moet controleren.

Laden en lossen, deze mensen zijn verantwoordelijk voor de kayaks op de aanhanger en alles boven op de bus. Dit moet fatsoenlijk worden vast gemaakt, dat kan onderweg anders erg gevaarlijk zijn. Tijdens elke tankstop wordt er door deze crew de lading gecontroleerd. Dat betekent met helm op de bus op en de alles checken.

Eten, deze mensen zijn belangrijk voor het ontbijt, lunch en dinner. Vandaag hadden we avond eten onderweg en hoefde er niet gekookt te worden. Het betekent wel dat je om 6 uur op moet, omdat je om 6.15 in de kampeer keuken aanwezig moet zijn om ontbijt te maken en wordt namelijk elke dag om 7 uur ontbeten. Rond uur of 12.30 a 13.00 uur is er lunch en dan het liefst rond 19.00 uur avond eten.

Assistent leider, deze persoon helpt overal en nergens en is voornamelijk bedoelt om mee te kijken met de leider, want zij zijn dan de volgende dag de leider.

Dit alles gaat volgens de ‘7 pillars of leadership’ volgens NOLS (National Outdoor Leadership School). Dit zijn;

  1. Communication
  2. Judgement and decision making
  3. Self awareness
  4. Competence
  5. Tolerance for adversity and uncertainty
  6. Expedition behavior
  7. Vision and action

Als je hier mee over wilt weten, google het zou ik zeggen. Als ik het moet uit leggen, ben ik  nog wel even bezig. We hebben hier lessen over gehad etc. Ook over groeps gedrag etc. Wel heel interessant.

Het zou zomaar kunnen dat je denkt dat dat schema allemaal wel los loopt en iedereen inmiddels wel weet wat je moet doen. Voor de roadtrip, meteen de week na ehbo werden we in drie groepen gedeeld ‘de leiders’, ‘Laden en lossen’ en ‘eten’. De verantwoordlijkheden van voornamelijk eten en leiders waren toen anders. Het is nu allemaal nog serieuzer. Je hoeft niet te proberen om om 6.20 uur bij het ontbijt te verschijnen, want dan krijg je meteen te horen, dat dat niet de bedoeling is. Niet dat het je medestudenten veel uitmaakt die vijf minuten. Dit is mij natuurlijk niet gebeurt, die mij goed kennen, weten dat ik een zonnetje ‘s ochtends ben en wakker wordt van de fluitende vogels. Zonder sarcasme, het vroege opstaan gaat tot nu redelijk goed, ik heb me niet verslapen en ben zoals het hoort altijd op tijd geweest voor alles.

Het wordt wel pittig morgenochtend aangezien we vanavond tot middernacht a 01.00 uur zullen rijden en dan tenten op moeten zetten en dan morgenochtend om 6 uur klaar moeten staan om de keuken bouwen en ontbijt te maken.

Ik moet nu dus maar proberen wat slaap te pakken in de bus, helaas slaap ik niet tot nauwelijks in vervoer. Doe nooit een oog dicht in een vliegtuig en in een auto alleen als ik compleet uitgeput ben. Ik vind het overdag rijden wel leuk, aangezien je dan ook nog wat van de VS ziet. Het is wel een gek idee dat we over twee en een halve week in Orlando zullen zijn.

In Orlando hebben we een dag vrij en meeste willen of naar World Disney of naar Universal Studio’s. Ik wil het liefst naar Universal Studio’s…Harry Potter theme park!! YES! Heb alleen geen idee hoe duur zoiets is, dat moeten we dus nog maar even uitzoeken.

Oh bijna vergeten over mijn verwondingen te vertellen. Ja er zitten daadwerkelijk rotsen in rivieren. Tijdens de extravaganza weer een flinke smakkerd in het raft gemaakt. Ik was aan het gidsen en was zeer succesvol aan het surfen in een golf. Hoe en wat is wat lastig uit te leggen, maar de boot kwam redelijk dichtbij verticaal in het water, de achterkant vloog hoog en tja zwaartekracht is a bitch, dus ik vloog naar beneden en kwam met mijn scheenbeen op de ehbo ton terecht en met mijn mond op mijn paddle. Tweede keer tanden in mijn lip, helaas. Alle tanden zijn er nog en mond heelt snel. Mijn vinger is nog wel flink gekneusd en enkel nog steeds wat dikkig en onstabiel door val. Gelukkig heb ik een brees en heb ik mijn pinkie niet veel nodig.

Inmiddels alweer 3 A4tjes vol geschreven dus net als de mijne zullen jullie oogjes nu ook moe worden. Ik ga maar eens plat liggen, ookal zijn er nog zoveel verhalen te vertellen.

Overigens ben ik wel benieuwd naar nieuwtjes vanuit NL?!

Liefs & kusjes

3 Responses to “WOW”

  1. Carla van Groeningen October 5, 2011 at 3:27 pm #

    Hee lieverd,

    Wat een verhalen allemaal, dat je niet doodmoe bent en wat zul je een conditiie hebben inmiddels.
    Leuk hoor allemaal maar ik word al moe als ik het lees.
    Hier wordt het nu bijna herfst na een aantal prachtige weken, we hebben veel gefietst en gewandeld en natuurlijk op onze kleintjes gepast.
    jelle is aardig ziek geweest maar kanpt weer op en ook Frans heeft 2 dagen met een fikse verkoudheid in bed gelegen ( allemaal van het zwakke geslacht).
    Met mij gaat alles goed, vanavond ga ik tennissen als het droog blijft, maar van mij mag het nu gaan regenen want ik heb niet veel zin.
    Met je mams gaat alles goed voor zover ik kan beoordelen, nog anderhalve week en dat begint het luie leventje !.
    Nou Hes heel veel plezier, pas goed op je mooie tanden en we mailen
    Dikke kus Carla en natuurlijk ook Frans

  2. mama October 9, 2011 at 3:59 pm #

    Ma chere fille,

    Wat een pech, dat je nu toch je enkel gebroken blijkt te hebben. Je kunt ze versterken, althans rechts, door van de platte voet op je tenen te gaan staan en dat achter elkaar, balletoefening!
    Ik probeer via google earth te vinden waar je uithangt ivm mijn landkaart in de keuken.
    Kun je de kou wel verdragen? Wordt het warmer naarmate je zuidelijker komt?
    Heb je al wat opgezocht over Costa Rica?
    In Veracruz hebben ze van de week elkaar afgeslacht, dus het is maar goed dat jullie daar niet naar toe gaan.

    Pas goed op en rust uit met die poot.

    love, mama

  3. Carla van Groeningen October 14, 2011 at 10:57 am #

    Hai Lieverd,

    Ik ben nu ook zielig,, ik ben gisteren door mijn rug gegaan en kan nu bijna niets meer, naar de therapeut geweest maar dat heeft niet veel geholpen.
    Hoe is het met je pootje?? heb je minder pijn en wanneer mag je weer raften??
    Lijkt mij niet lekker die plakkerige tape en zo weinig kans om even lekker te douceh n of valt dat wel mee.
    Hier is het nu prachtig weer, jammer alleen dat ik nu dus vrij ben en nergens heen kan, maar ja, daar weet jij alles van.Ga zo ook even op je facebook kijken, ik begreep van je mams dat daar nieuwe foto’s op staan.
    Nou lieverd het beste en tot mails
    Liefs Carla en natuurlijk ook van Frans en de rest van de familie

Leave a Reply

